News

Guide: Hvordan falder man i søvn?

af Morten Krogsgaard i Sep 22, 2022

Guide: Hvordan falder man i søvn?

Guide: Hvordan falder man i søvn?

Mange danskere døjer med søvnbesvær. Faktisk viser undersøgelser at 46 % af os danskere har svært ved at sove om natten. Hele 14 procent af befolkning har faktisk alvorlige problemer med søvnbesvær. Søvn er vigtig, og der er heldigvis flere redskaber, du kan tage i brug, for at falde i søvn om natten. 

 

Døjer du med søvnbesvær eller søvnløshed? 

Hos Duermo kender vi alt for godt til søvnbesvær. Det er faktisk det, vi er sat i verden for. Forskning viser, at søvnløshed i høj grad er stressrelateret, og det er naturligvis et problem, vi ikke kan tackle direkte. Det vi kan gøre, er at give dig de rette redskaber og den rette rådgivning til at hjælpe dig af med den usunde tilstand, du befinder dig i. 

Fra de mange undersøgelser, der er blevet foretaget på dette områder, viser det sig også, at der er andre årsager til søvnløshed. Fysiske lidelser har nemlig også indflydelse på danskernes sovevaner, men hovedårsagen til det massive problem, mener man, er psykiske lidelser såsom stress eller depression.

 

Søvnbesvær: Hvad er årsagen til vores søvnproblemer?

Som sagt er det psykiske lidelser, der har fået antallet af søvnbesværede danskere til at stige, og du behøver kun at kigge ind i stuen for finde nogle af synderne. Vi lever i en digital verden, hvor udefrakommende faktorer er med til ødelægge vores frirum. Vores brug smartphones er et godt eksempel. Vi giver altså ikke os selv den ro, som vores krop fordrer.  

Stress en blevet en folkesygdom, og det hænger også sammen med, at vi er blevet så karrieredrevne som mennesker. Vi presser os på arbejdet, og det forvolder stor skade, når vi ser på antallet af stressramte. Mange stressramte fortæller, at det er der arbejde, som er kernen til problemet. 

Og når vi ikke føler, at vi kan nå det, vi skal, på arbejde, så stimulerer vi vores energiniveau for at udrette mest muligt i hverdagen. Vores indtag af kaffe er f.eks. ikke decideret usundt, men det er en kunstig form for energi, da din krop ikke får et naturligt overskud. I en stresset hverdag kan kaffe godt virke som din redningsmand, men når du endelig kommer hjem, vil du opleve, at din krop faktisk har været på overarbejde – og det kan ultimativt påvirke din søvn.

 

Dette gør søvnmangel ved dig og din krop 

Søvn er en livsvigtig ting for din krop. Faktisk kan den slet ikke fungere uden søvn. Én ting er, at den ikke kan fungere i en hverdag, men kroppen siger også helt fra til sidst, hvis ikke den får søvn. Ligesom med mad og væske er søvn livsnødvendigt for os. 

Herudover kan søvnløshed også medføre kroniske sygdomme. Du kan bl.a. udvikle:

  • Diabetes 
  • Overvægt
  • Psykiske sygdomme
  • Hjerteproblemer
  • Alzheimers

 

Hvad kan man gøre ved søvnmangel?

Hvis du sidder i den situation, at du har svært ved at sove, har vi hos Duermo skabt produkter, der kan hjælpe dig. Mange danskeres søvnbesvær bunder f.eks. i nattesved. Det er helt normalt at svede mere end andre om natten, og her handler det blot om at give sig selv de rigtige forudsætninger. Du har brug for sengetøj, der er temperaturregulerende, så du sover tørt og godt om natten. 

Her finder du vores udvalg af bambussengetøj.

Hvis du sover uroligt om natten, kan det også være årsagen til, at du ikke sover igennem en helt nat. Mange med søvnproblemer har let ved at vågne og svært ved at falde i søvn igen. Derfor er det alfa og omega at have et redskab, der gør, at du ikke lige pludselig vågner helt forfrossen om natten, fordi din dyne ligger på gulvet. Her er vægt og komfort svaret. 

Her finder du vores kugledyner

 

Lyt til mindfulness musik

En ting, du bør prøve, hvis du ikke allerede har forsøgt dig, er at lytte til mindfulness musik, når du skal sove. Det kan være svært at komme i gang med, og det kan måske også virke lidt fjollet, men hos Duermo har vi erfaret, at det er utroligt effektivt. Mindfulness musik er roligt musik – oftest af lyde fra naturen – som hjælper dig med at finde ro. 

Idéen er, at din krop skal blive afslappet, og at din puls falder ned på et hvileniveau. Det kan også bruges som meditation til hverdagen, hvis du har brug for 10 minutter til lige at samle tankerne. Men til om natten har vi erfaret, at det er et effektivt sovemiddel, hvis du overgiver dig til lydene og bare koncentrerer dig om at slappe helt af.

 

Fordele og ulemper med sovemedicin 

For der er naturligvis også medicin mod søvnbesvær, og når du først er gået ned af den vej, kan det være svært at finde ro i kroppen uden. Sovemedicin bruges, når folk lider af søvnløshed, og det er en fordel for folk, hvor søvnløshed er blevet så stor en belastning, at det kan være decideret sundhedsskadeligt at forblive vågen.

Ulempen er dog, at det er en kunstig søvn. Det er ikke kroppens naturlige måde at falde i søvn på. Hvis du først vender dig til sovemedicin, har din krop sværere ved selv at falde i søvn fremadrettet, når du endelig stopper med at tage pillerne. Man kan på en måde sige, at kroppen bliver afhængig af den kunstige søvn.

Derfor anbefaler vi, at du prøver at afhjælpe din krop på en naturlig måde. Det er mere holdbart i længden, og alt forskning viser, at din krop helt utvetydigt har bedst af det.

 

Sunde tips til at falde i søvn

Vi håber, du er blevet klogere på, hvordan man falder i søvn, og hvorfor søvn er så vigtigt at have styr på. Vi vil slutte af med at komme med ni praktiske tips til en bedre nattesøvn. Det er ting, som du allerede kan gøre i dag:

  1. Drop kaffen før sengetid/drop kaffen helt. 
  2. Gå en tur om aftenen.
  3. Tag et koldt bad inden sengetid. 
  4. Lyt til mindfulness musik. 
  5. Undgå sociale medier eller fjernsyn, når du skal sove. 
  6. Vær fysisk aktiv i din hverdag. 
  7. Stå op og gå i seng på regelmæssige tidspunkter. 
  8. Drop eftermiddagsluren. 
  9. Luft ud i soveværelset.






Instagram